آنتی بیوتیک‌ها برای کبوتر

آنتی بیوتیک‌ها برای کبوتر | نوین کبوتر

از سال 1950، چندین نوع آنتی بیوتیک به عنوان مواد افزودنی به غذاهای طیور اهمیت پیدا کرده است. این آنتی بیوتیک‌ها از طریق تأثیر روی جمعیت میکروبی دستگاه گوارش باعث افزایش سرعت رشد و بازده مصرف غذا می‌شوند.

سایت نوین کبوتر هر آنچه که برای پرورش کبوتر نیاز دارید نظیر دانه و مکمل مخصوص کبوتر، قفس کبوتر و لوازم جانبی کبوتر را فراهم آورده است.

نحوه مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای کبوتر 

برای مؤثر واقع شدن، بر حسب نوع آنتی بیوتیک مصرفی، 10-2 میلی گرم در کیلوگرم غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. آنتی بیوتیک مصرفی در جیره غذایی پرندگان، اگر از حدود تعیین شده تجاوز نکند، باعث نابودسازی جمعیت میکروبی مضر و پاکسانی دستگاه گوارش نیز می‌شود.

اما باید توجه داشت که آنتی بیوتیک به معنی ضد حیات است و نه تنها میکروب‌های مضر را از بین می‌برد، بلکه میکروب‌های مفید مستقر در لوله گوارش را هم از بین‌ می‌برد و عوارض گوارشی مثل اسهال ایجاد می‌کند.

دلیل این که انسان وقتی تحت آنتی بیوتیک درمانی قرار می‌گیرد، غالباً شکم روش می‌گیرد از بین رفتن جمعیت میکروبی مفید موجود در روده بزرگ است. ناگفته نماند که این میکروب‌ها نه تنها روی هضم و جذب مواد غذایی و جذب آب اضافی در روده بزرگ اثر می‌گذارند، بلکه عامل تولید برخی از ویتامین‌ها مثل ویتامین کا و ویتامین‌های گروه ب هستند کخ نابودسازی آن‌ها توسط آنتی بیوتیک‌ها، مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد.

به هر حال مصرف جزیی آنتی بیوتیک‌ها در جیره غذایی طیور و کبوترها تا چند هفته قبل از کشتار مانعی ندارد اما مصرف بیش از حد آن‌ها، هم مشکلات مذکور را به وجود می‌آورد و هم میکروب‌های مضر نسبت به آن‌ها مقاوم می‌شوند که اگر روزی به چنان آنتی بیوتیک‌ها برای درمان نیاز باشد، آن وقت مصرف آن‌ها بیهوده است.

عمل آوری یا آماده سازی خوراک‌های طیور

خوراک کبوترها یا به صورت دانه کامل مصرف می‌شود یا آسیاب شده و سپس پلت شده.

پلت، خوراک آسیاب شده و فشرده شده‌ای است که معمولاً به صورت لوله‌ای با طول و قطر مناسب هر حیوان یا پرنده ایجاد می‌شود.

کرامبل شده، خوراک پلت شده‌ای است که متعاقباً غلتک زده می‌شود.

پلت کردن یا کرامبل کردن خواص زیر را دارند:
-کاهش ضایعات خوراک؛
-کاهش قدرت انتخاب ذرات خوراک؛
-سهولت استفاده از وسایل اتوماتیک؛
-نیاز به غذاخوری و انبار کمتر؛
-افزایش احتمالی خوشخوراکی غذا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *