مواد معدنی مورد نیاز برای کبوتر

مینرال مخلوط کبوتر | نوین کبوتر

مواد معدنی برای کبوتر

توصیف احتیاجات طیور تخمگذار به کلسیم مشکل است. این مشکل را نمی‌توان به سادگی با افزودن مقدار زیادی از یک منبع کلسیم به جیره این حیوانات حل نمود، زیرا کلسیم مازاد بر نیاز، مصرف فسفر، منیزیم، منگنز و روی را مختل می‌کند.

به نظر می‌رسد برای تأمین کلسیم مورد نیاز طیور تخمگذار رقم 3/25% جیره مناسب باشد. اما این درصد مربوط به مرغ‌های تخمگذار است که در سال بیش از 300 تخم می‌گذارند.

برای کبوترها که حداکثر تا 20 تخم ذر سال می‌گذارند و لذا پوسته تخم تولیدی توسط آن‌ها بسیار کمتر از مرغ‌های تخمگذار است رقم حدود 1/5% مناسب است و برای کبوتران غیر ماده و یا غیر تخمگذار، درصد کلسیم جیره باید 1% باشد.

مکمل‌های معدنی برای کبوتر

1-مکمل‌های معمولی کلسیم که در جیره طیور مصرف می‌شوند عبارت هستند از سنگ آهک آسیاب شده، پودر صدف، پودر استخوان و دی کلسیم فسفات.

2-مکمل‌های معمولی فسفر که در جیره طیور مصرف می‌شوند عبارت هستند از پودر استخوان، دی کلسیم فسفات، سنگ فسفات فلوئور گرفته، منو سدیم فسفات و سنگ فسفات.

3-نمک طعام: غالباً به مقدار 0/5 – 0/25 درصد جیره طیور مصرف می‌شود. مقدار زیاد نمک موجب افزایش مصرف آب و در نتیجه افزایش رطوبت مدفوع و خیس شدن بستر می‌شود.

متأسفانه بین عامه مردم رایج است که پرندگان زینتی را فقط باید با خوراک‌های بی‌نمک تغذیه کرد و حتی می‌‎گویند اگر این پرنده‌ها نمک بخورند، کور می‌شوند. این موضوع صحت ندارد.

میزان احتیاج پرندگان به نمک طعام کمتر از پستانداران است اما صفر نیست و اگر به اندازه 0/25 تا 0/5 جیره طیور نمک اضافه نشود قطعاً برای آن‌ها مشکلاتی به وجود می‌آید.

زیرا نمک طعام حاوی سدیم و کلر است و هر دوی این عناصر جزء مواد معدنی پر نیاز هستند. شما هم می‌توانید نمک مورد نیاز کبوترهای خودتان را با شیوه‌های مختلف به آن‌ها تغذیه کنید.

یکی از راه‌ها، افزودن مقدار جزیی نمک به آب آشامیدنی است. راه دیگر خیس دادن گندم یا دیگر دانه‌ها در آبی است که به مقدار جزیی به آن نمک اضافه شده باشد تا مقداری نمک به سطح دانه‌ها آغشته شود.

البته باید توجه داشت که افزودن نمک موجب تغییر مزه و بی اشتهایی کبوترها نشود یا مصرف زیاد نمک توسط آن‌ها نشود.

سایت نوین کبوتر هر آنچه که برای پرورش کبوتر نیاز دارید نظیر دانه و مکمل مخصوص کبوتر، قفس کبوتر و لوازم جانبی کبوتر را فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *