بیماری نیوکاسل در کبوتر

بیماری نیوکاسل در کبوتر | نوین کبوتر

عامل این بیماری در کبوترها ویروسی به نام پارامیکسو ویروس تیپ یک (PMV1) است و این بیماری در بیشتر موارد با علایم عصبی ظاهر می‌شود.

نیوکاسل در کبوترها موجب بروز اسهال آبکی، عطسه و صداهای غیرطبیعی در تنفس می‌شود.

نیوکاسل بیماری واگیردار است که به ویژه در طیور مرگ و میر فراوان را باعث می‌شود و در کبوترها، طوطی‌ها و سایر پرندگان نیز مرگ و میر زیادی را به دنبال خواهد داشت.

البته ماکیان(مرغ و بوقلمون) بیشترین تلفات را با آلوده شدن به این بیماری می‌دهند به طوری که اگر این بیماری در یک مرغداری تشخیص داده شود مرغداری هیچ راهی جز کشتار تمام مرغ‌ها خود در هر سنی که باشند ندارد.

در قرنطینه طوطی‌های وارداتی چنانچه حتی یک مورد این بیماری تشخیص داده شود کل طوطی‌های موجود در قرنطینه باید کشتار شوند.

وسیله انتقال نیوکاسل از پرنده‌‎ای مبتلا به سایر افراد گله شامل آب آشامیدنی، غذا، ظروف غذاخوری آلوده و تماس پرندگان سالم با مدفوع و ترشحات بینی پرندگان مبتلا است.

در حالی که در ماکیان، ویروس این بیماری از طریق تنفس و هوای آلوده منتشر می‌شود.

اولین نشانه نیوکاسل در کبوتر مبتلا، بروز اسهال شدید است که به دنبال آن 5 تا 20 درصد کبوترها علایم عصبی شامل لرزش، افتادگی بال‌ها و فلج جزیی پاها را نشان خواهند داد.

برخی از کبوترهای مبتلا به این بیماری ممکن است در هنگام پرواز دچار چرخش یا عقب رفتن شوند. خیز یا تورم پلک چشم‌ها، بی‌اشتهایی، تشنگی مفرط، بی حالی و ظاهر آشفته از دیگر علایم این بیماری در کبوترهاست.

جوجه کبوترها به نیوکاسل حساس‌تر از کبوترهای بالغ‌اند و بیشتر آن‌ها می‌میرند یا ظرف 7 روز یا بیشتر بهبود می‌یابند. جوجه‌ها ممکن است تا 70 درصد مبتلا شوند و تا 40 درصد مبتلایان تلف شوند.

دوره کمون(حالت نهفته) این بیماری در کبوترها یک تا شش هفته و گاهی بیشتر است.

ویروس عامل نیوکاسل در کبوترها از طریق مدفوع و ترشحات بینی منتشر می‌شود.

سایت نوین کبوتر هر آنچه که برای پرورش کبوتر نیاز دارید نظیر دانه و مکمل مخصوص کبوتر، قفس کبوتر و لوازم جانبی کبوتر را فراهم آورده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *