تاریخچه اهلی شدن کبوتر

تاریخچه اهلی شدن کبوتر | نوین کبوتر

تاریخ دقیق پیدایش کبوتر و زمان اهلی شدن و استفاده از آن در جنگ و صلح به درستی معلوم نیست.

مدارک باستان شناسی حاکی از اهلی کردن کبوتر در 5000 سال قبل از میلاد حضرت مسیح هستند.

براساس این مدارک یونانی‌‎ها و رومی‌ها در آن زمان این پرنده را نگهداری می‌کردند.

ولی استفاده از کبوتر جهت بهره برداری از گوشت آن و به عنوان پرنده زینتی یا پروازی یا جهت مصارف آزمایشگاهی به 2500 سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.

ولی آن چه مسلم است اینست که از سه هزار سال قبل از میلاد مسیح کبوتر در مصر وجود داشته و فراعنه مصر به عنوان پیک از آن استفاده می‌کردند و حتی آن را پرنده‌ای مقدس می‌دانستند.

کبوترهای اهلی را مخصوصاً در دین مبین اسلام سمبل صلح و دوستی می‌دانند. در مصر باستان، یونان و روم قدیم از کبوتر به عنوان یک منبع غذایی استفاده می‌شده است.

کبوترهای روم و امروزه کبوترهای بزرگ جثه والنسیا که جزو سنگین‌ترین کبوتران محسوب می‌شوند از اعقاب آن‌ها به شمار رفته و زمان اهلی شدنشان کاملاً مشخص نیست.

یونانی‌ها هم چندین هزار سال قبل، از کبوترها به عنوان قاصد استفاده می‌کردند و نام پرندگان ورزش‌های المپیک را به پای آن‌ها می‌بستند و به وطنشان می‌فرستادند.

دریانوردان فنیقی و قبرسی در هنگام سفر کبوترها را با خود می‌بردند و پس از رسیدن به مقصد آن‌ها را با نامه‌هایی به محل سکونت خود می‌فرستادند تا خانواده‌هایشان را از وضعیت و تاریخ بازگشت خود مطلع سازند.

پس از مصر، ایران، چین، یونان و روم از قدیمی‌ترین مراکز پرورش و تربیت کبوتر در اعصار گذشته بوده‌اند.

تاریخ نشان می‌دهد که کورش کبیر برای ارسال اخبار محرمانه به نقاط مختلف کشور پهناور خود، کبوترانی در اختیار داشته و ژولیوس سزار، امپراتور روم، اولین کسی بوده که برای فتح گال (فرانسه امروزی) از کبوتران نامه بر استفاده کرده است.

دریانوردان فنیقی و قبرسی در هنگام سفر کبوترها را با خود می‌بردند و پس از رسیدن به مقصد، آن‌ها را با نامه‌هایی به محل سکونت خود می‌فرستادند تا خانواده‌هایشان را از وضعیت و تاریخ بازگشت خود مطلع سازند.

در کشورهای یاد شده، پرورش متراکم کبوتر متداول بوده، بشر با ساختن برج‌هایی که امروزه کبوترخانه نامیده می‌شود و حفره‌های زیادی دارد، کود این پرنده را جمع آوری می‌کرده است.

سایت نوین کبوتر هر آنچه که برای پرورش کبوتر نیاز دارید نظیر دانه و مکمل مخصوص کبوتر، قفس کبوتر و لوازم جانبی کبوتر را فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *