درمان بیماری اورنیتوز در کبوتر

درمان بیماری اورنیتوز در کبوتر | نوین کبوتر

به علت مشترک بودن این بیماری بین انسان، کبوتر و طوطی‌ها، به محض مشاهده علایم اورنیتوز، باید پرندگان آلوده را هر چه زودتر دور کنید.

باید پرندگان آلوده را هر چه زودتر از طوطی‌ها دور کنید و اگر کبوترهای مبتلا دارای ارزش خاص نیستند به نفع شماست که آن‌ها را کشتار کنید.

انسان نیز در برخورد با پرندگان مبتلا و به خصوص در هنگام کالبدگشایی آن‌ها باید مراقبت‌های لازم را به عمل آورد.

کبوترداران  به محض مشاهده علایم مذکور در یک یا چند کبوتر خود باید فوراً دامپزشک را خبر کنند تا وی به تشخیص قطعی از طریق کالبدگشایی و علایم ظاهری پی ببرد و دستورات لازم را به آن‌ها بدهد.

نظر به این که این بیماری بین انسان، طیور، طوطی و کبوتر مشترک است تشخیص دقیق آن‌ اهمیت زیادی دارد.

از آنجا که این بیماری علایم پیچیده‌ای دارد و ممکن است با برخی بیماری‌های دیگر اشتباه شود دامپزشک باید از آزمایش‌های آزمایشگاهی استفاده کند.

اگر کبوتردار علاقه به کشتار تمام کبوترهای خود نداشته باشد حداقل باید پس از خارج کردن کامل تمام کبوترها از آشیانه، لانه آن‌ها از کاملاً ضد عفونی کند و درمان با آنتی بیوتیک(ترجیحاً کلرتتراسیکلین) را شروع کند.

اما باید بداند که حتی در صورت بهبود کبوترهای مبتلا، آن‌ها همواره به صورت پرندگانی ناقل بیماری خواهند بود و ممکن است هر آینه این بیماری در گله شایع شود و شیوع مجدد عمدتاً زمانی رخ می‌دهد که کبوترها دچار استرس شوند.

کبوترهای مبتلا به اورنیتوز را که علایم درمانگاهی دارند باید با تزریق عضلانی 120 میلی گرم کلرتتراسیکلین به مدت 5 روز درمان کرد.

افزودن 120 میلی گرم تتراسیکلین در یک لیتر آب آشامیدنی و مصرف آن توسط کبوترها در سه دوره 5 روزه نیز یکی از روش‌های درمان اورنیتوز است.

افزودن کلرتتراسیکلین به غذای مصرفی کبوترها به مدت 30 روز نیز برای درمان کبوترها رایج است.

گفته می‌شود که در مدت آنتی بیوتیک درمانی کبوتران بیمار، باید از مصرف کلسیم مکمل در جیره غذایی آن‌ها خودداری کرد؛ زیرا کلسیم و دارو ممکن است به هم متصل شوند و از جذب دارو جلوگیری شود و خاصیت دارو کم شود.

داکسی سیلین یک داروی انتخابی برای درمان اورنیتوز است که فقط به صورت شربت یا کپسول 100 میلی گرمی موجود است؛ اما مقدار مصرف آن 18 تا 26 میلی گرم برای هر کیلوگرم وزن زنده است و راه تجویز آن دهانی است. 

سایت نوین کبوتر هر آنچه که برای پرورش کبوتر نیاز دارید نظیر دانه و مکمل مخصوص کبوتر، قفس کبوتر و لوازم جانبی کبوتر را فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *