را‌ههای انتقال بیماری اورنیتوز یا کلامیدیوز در کبوترها

را‌ههای انتقال بیماری اورنیتوز یا کلامیدیوز در کبوترها | نوین کبوتر

بیماری اورنیتوز یا کلامیدیوز بیشتر در کبوترهای جوان موجب آسیب جدی می‌شود، اما کبوترهای بالغ مبتلا شده هیچ گونه نشانه‌های درمانگاهی(بالینی) قابل مشاهده نشان نمی‌دهند و آلودگی را به صورت نهفته دارند.

اگر کبوترهای بالغ مبتلا دچار استرس شدید شوند ممکن است مقاومت آن‌ها کم شود و این بیماری علایم درمانگاهی نشان دهد که معمولاً با خسارت فراوان همراه است.

عامل مولد اورنیتوز یعنی کلامیدیا پسیتاسی از راه‌های مدفوع، ترشحات تنفسی، اشک، بزاق، مخاط گلو و شیره‌ی چینه دان دفع می‌شود و انتشار آن از راه مدفوع، معمولاً 10 روز قبل از بروز نشانه‌های درمانگاهی شروع می‌شود.

مبتلایان غیر آشکار می‌توانند عامل این بیماری را از طریق مدفوع دفع کنند و مدفوع خشک برای ماه‌ها کلامیدیا را در خود نگه می‌دارد.

کبوترهای مبتلا به صورت نهفته یا آشکار اگر وارد یک گله سالم شوند می‌توانند سبب انتشار آلودگی در گله شوند.

معمولاً کبوترهای سالم از راه‌های غذا و آب آلوده یا غذا دادن والدین بیمار به جوجه‌ها یا تنفس گرد و غبار مدفوع یا ترشحات تنفسی آلوده یا احتمالاً از راه پوست توسط بند پایان (جرب‌ها، شپش‌ها و غیره) یا تماس با انسان، پرندگان یا حیوانات آلوده دیگر یا تماس مستقیم با پرندگان آلوده یا تازه خریداری شده یا احتمالاً انتقال از تخمدان به تخم به اورنیتوز مبتلا می‌شوند.

سایت نوین کبوتر هر آنچه که برای پرورش کبوتر نیاز دارید نظیر دانه و مکمل مخصوص کبوتر، قفس کبوتر و لوازم جانبی کبوتر را فراهم آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *