جلد شدن کبوتر چیست؟

جلد شدن کبوتر | نوین کبوتر

کبوترها علاقه‌‎ی فراوانی به محل اصلی پرورش خود دارند و به آن به شدت عادت می‌کنند و به این پدیده در کبوترداری «جلد شدن کبوتر» گویند.

یک کبوتر جلد شده حتی اگر به مسافت دور از خانه صاحبش پرواز کند یا آن را به مسافتی دو از خانه صاحبش ببرند برحسب هوشی که دارد غالباً می‌تواند راه خانه را پیدا کند و برگردد.

گاه اتفاق می‌افتد که کبوتری توسط فردی به فرد دیگری فروخته می‌شود و آن کبوتر پس از روزها و شاید پس از یک ماه به خانه صاحب اولیه خود برگردد.

به همین دلیل کبوترداران حرفه‌ای روش‌هایی را اعمال می‌کنند که بتوانند عادت یا جلد شدن کبوترهای تازه خریداری شده یا کبوترهای غریب گرفته شده را به خانه‌ی صاحب قبلی از بین ببرند و آن‌ها را جلد خانه خود کنند.

به طور مثال، وقتی کبوتردار کبوتر تازه‌ای را می‌گیرد یا می‌خرد ممکن است بال‌هایش را جوری قیچی کند که به هیچ وجه آن کبوتر نتواند پرواز کند.

همچنین ممکن است آن را مدت‌ها داخل قفس نگهدارد و اجازه خارج شدن به آن ندهد زیرا هر کبوتری که قبلاً جلد خانه‌ای باشد اگر بال داشته باشد در اولین فرصت به پرواز در می‌آید و تلاش می‌کند خودش را به خانه صاحبش برساند.

یک روش دیگر این است که برای کبوتر تازه وارد یک جفت ایجاد می‌کنند و مدت‌ها آن‌ها را داخل قفس نگه می‌دارند تا کاملاً به هم خو بگیرند.

سپس وقتی از جفت شدن واقعی آن‌ها اطمینان حاصل کردند ممکن است به کبوتر مزبور اجازه پرواز داده شود.

البته با این اطمینان که جفتش را در اختیار دارند و به صورت کت بسته روی بام رها می‌کنند که کبوتر پرواز داده شده به خاطر جفتش زیاد دور نشود  هوس برگشت به خانه صاحبش را نکند و برگردد.

گاه اتفاق می‌افتد که کبوتر تازه وارد هم جلد خانه یک کبوتردار است و هم جفتش در خانه وی است و از قضا در یک پرواز در هنگام بازگشت به خانه راه خود را گم کرده یا وارد یک دسته از کبوتران دیگر شده یا توسط یک کبوتر دام به بام خانه کبوتردار دیگر فرود آمده و حالا کبوتردار جدید که آن را گرفته و تمام اقدامات احتیاطی را رعایت کرده و به خیال خودش جفتی هم برای آن ایجاد کرده و جفتش را در اختیار دارد آن کبوتر را پرواز می‌دهد.

اما آن کبوتر به خاطر جفت قبلی‌اش و جلد بودن نسبت به خانه صاحب واقعی‌اش دیگر برنمی‌گردد و به خانه صاحب خودش می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *