راه‌های افزایش تعداد جوجه هر جفت کبوتر چیست؟

افزایش تعداد جوجه هر جفت کبوتر | نوین کبوتر

یکی از مهمترین راه‌های افزایش تعداد جوجه از هر جفت کبوتر و به عبارتی افزایش بازده تولید مثل در کبوترداری، روشی است که به موجب آن هر جفت کبوتر وادار به تولید تعداد بیشتری تخم شوند.

برای این منظور، روش‌های متعددی قابل بهره‌ گیری است به طور مثال می‌توان 10 روز پس از تخمگذاری، تخم‌ها را از زیر کبوتر ماده برداشت.

پس از برداشتن تخم‌ها، کبوتر ماده علی رغم میلش، از حالت تمایل به خوابیدن روی تخم‌ها خارج می‌شود و در شروع زندگی عادی با جفت خود، مجدداً جفت‌گیری و تخمگذاری می‌کند.

با این روش می‌توان تعداد تخم‌های تولیدی از یک جفت را تا حدود 2 برابر(48 تخم در سال) افزایش داد.

پس از برداشتن تخم‌ها از زیر کبوتر خوابیده روی تخم می‌توان تخم‌ها را در ماشین جوجه کشی معمولی قرار داد یا چنین تخم‌ها را به تعداد یک عدد زیر کبوترهای دیگری که روی دو تخم خوابیده‌اند قرار داد.

زیرا هر کبوتر فقط توانایی تغذیه و مراقبت از سه جوجه را دارد و چنان چه بیش از 3 تخم زیر یک کبوتر قرار داده شود و بیش از سه جوجه تولید شود احتمال افزایش تلفات بین جوجه‌های آن کبوتر به شدت بالا می‌رود.

چنانچه تصمیم بگیریم برای جوجه در آوری از ماشین جوجه کشی استفاده کنیم دما و رطوبت داخل ماشین جوجه کشی اندکی با جوجه کشی از تخم مرغ تفاوت دارد.

به این معنی که دمای ماشین جوجه کشی باید 36/1 تا 36/7 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی آن نیز مقداری بیشتر از درجه‌ای باشد که در ماشین جوجه کشی از تخم مرغ می‌گذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *