تغذیه‌ی مناسب برای جوجه کبوترها چیست؟

غذای کبوتر | نوین کبوتر

پدر و مادر هر جوجه پس از خوردن غذا با علاقه خاصی مستقیماً به سوی جوجه‌های خود می‌روند و به آن‌ها غذا می‌دهند.

همزمان با خروج جوجه‌ها از تخم، در چینه دان والدین شیرابه‌ای تولید می‌شود و والدین این شیرابه‌ی مغذی را با منقار خود به جوجه‌ها تغذیه می‌کنند. این عمل ۳ تا ۴ روز ادامه می‌یابد.

جوجه منقار کوچک خود را در دهان پدر و یا مادر فرو می‌برد و شیرابه بالا آمده از چینه دان داخل دهان جوجه می‌شود و جوجه با کمال اشتیاق و ولع این شیرابه را می‌بلعد.

پس از ۴روز، شیرابه تغذیه شونده به جوجه ها توسط والدین اندکی تغییر می‌کند و این بار کمی دانه‌های کوچک مخلوط با شیرابه به جوجه‌ها داده می‌شود و پس از ۷ روز دانه‌های ریز به تدریج تبدیل به غلات درشت‌تر می‌شود.

چنانچه چه بخواهیم کبوتر ها را برای مصرف گوشت پرورش دهیم، باید برنامه ریزی برای تغذیه‌ی صحیح آنها را از سن کم شروع کنیم.

باید جوجه‌ها را در قفس‌های گرم و مناسب و تاریک قرار دهیم و یک بار در صبح و یک بار در هنگام عصر، جوجه‌ها را با غذاهای مقوی که حاوی انرژی و پروتئین بالا و متعادل از نظر ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند تغذیه کنیم.

در تغذیه جوجه‌ها بهتر است دانه‌هایی که به مدت نیم ساعت خیس داده شده‌اند، در اختیار آنها قرار گیرد. همواره باید توجه داشت که در تغذیه کبوترها و دیگر پرندگان، حیوانات و انسان، باید هم از لحاظ کمیت و هم از لحاظ کیفیت کافی، مناسب و متعادل باشد.

معمولاً کبوترها را به منظور تفریح و سرگرمی پرورش می‌دهند و در بسیاری از کشورها به طور وسیع از آن‌ها در مسابقات و نمایش‌ها استفاده می‌شود.

کبوترها علاوه بر موارد استفاده به عنوان پرندگان سرگرم کننده و تولید گوشت از نژادهای گوشتی و استفاده از پر آنها در ساختن بالش و غیره؛ در عملیات شعبده بازی توسط شعبده بازان برای نمایش دادن حقه‌های نمایشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به هر حال به علت گران بودن تقاضا برای گوشت کبوتر بسیار اندک است. اما آنهایی که کبوتر را برای تولید گوشت پرورش می‌دهند، این پرنده را در سن ۲۸ روزگی کشتار می‌کنند و در این سن، لاشه کبوتر حدود۴۵۰ گرم وزن دارد و گوشت آن ترد و بسیار خوشمزه است.

رشد جوجه کبوترها تا ۲۰ روزگی بیشتر از جوجه اغلب پرندگان است و جوجه کبوترها اولین غذای خود را از شیر کبوتر(شیرابه چینه دان) به دست می‌آورند.

شیر کبوتر مایعی است غلیظ و بسیار مغذی که پروتئین بالا و کربوهیدرات پایین دارد.

این مایه خامه مانند و نیمه هضم شده، از چینه دان مادر بالا آورده می‌شود و جوجه کبوترها با فرو کردن منقار و سر خود به داخل دهان مادر، از شیرابه بالا آورده از چینه دان مادر تغذیه می‌کنند.

جوجه کبوترها را می‌توان از ۲۰ تا ۴۰ روزگی با خوراک کبوترهای بالغ تغذیه کرد. برخلاف سایر طیور کبوترها هیچ میلی به خوردن غذاهای آردی ندارند و غذاهای آنها باید از دانه و پلت باشد.

بیشتر کبوترداران یا از یک غذای کامل پلت شده استفاده می‌کنند یا از غذای پلت شده به علاوه دانه‌های کامل گیاهانی چون ذرت، سورگوم، گندم و نخود.

دانه غلات را می‌توان در یک دانخوری طولی روباز یا نوعی دانخوری با تقسیمات مختلف برای هر نوع دانه به کبوتران تغذیه کرد.

در حالت استفاده از دانخوری طولی روباز توصیه می‌شود دفعات تغذیه به دو نوبت در روز محدود شود و در هر نوبت به اندازه‌ای خوراک در دانخوری ریخته شود که ظرف یک ساعت توسط گله خورده شود.

خوراک کبوتر را می‌توان به طور تجارتی به بازار عرضه کرد. استفاده از خوراک‌های تجارتی باید نیازهای کبوتر در نظر گرفته شود و بر طبق نیازها مقادیر مختلف مواد غذایی در آن لحاظ شود.

چنانچه از خوراک‌های تجارتی استفاده نمی‌شود و عمده خوراک کبوترها را دانه‌ها تشکیل می‌دهد، باید از یک مخلوط مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز به صورت مکمل استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *