اصول تغذیه کبوتر که لازمست بدانید

تغذیه کبوتر | نوین پت شاپ

متأسفانه عامه مردم چنین تصور می‌کنند که تمام بیماری‌های انسان یا حیوانات، در اثر عوامل میکروبی، ویروسی، انگلی، ژنتیکی و شرایط غیر بهداشتی عارض می‌شوند و بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه را مورد توجه قرار نمی‌دهند یا به آنها کمتر توجه می‌کنند.

البته این موضوع در مورد خود انسان بیشتر صادق است؛ به این معنی که مردم معمولاً به کم و کیف تغذیه خود چندان توجه ندارند؛ یعنی تا زمانی که سالم هستند قدر سلامتی خود را نمی‌دانند و هیچگاه در این فکر نیستند که آیا رژیم غذایی مورد مصرفشان کفایت مواد غذایی مورد نیازشان را می‌کند یا نه.

اما وقتی بیمار می‌شوند و به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک احتمالاً بیماری آنها را به علت کمبود یک یا چند ماده غذایی تشخیص می‌دهد و به آن‌ها دستور می‌دهد که از یک رژیم غذایی خاص استفاده کنند فقط در این زمان است که به فکر بازگرداندن سلامتی خود می‌افتند.

به هر حال باید دانست که عواملی چون علاقه مندی به خوردن غذاهای خاص پرخوری کم خوری یا بد غذاخوردن ممکن است سبب رسیدن مقادیر بیش از حد از مواد غذایی یا مقادیر اندک از سایر مواد غذایی به بدن شود.

حال آن که انسان یا حیوان برای سالم ماندن، باید از تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن به اندازه کافی تغذیه شوند زیرا هر یک از مواد غذایی، اعم از کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی،مواد معدنی، ویتامین‌ها و آب سالم باید در حد متعادل به بدن برسد تا بدن دچار سوء تغذیه نشود.

خوردن زیاد یک ماده غذایی می‌تواند جذب برخی از مواد غذایی دیگر را در روده باریک مختل کند و بدن دچار کمبود مواد غذایی کم جذب شده شود.

همچنین نرسیدن انرژی کافی، پروتئین کافی(اسیدهای آمینه ضروری)، چربی کافی( اسیدهای چرب ضروری)، هر یک از ویتامین‌ها، هر یک از مواد معدنی کم نیاز با پر نیاز و نهایتاً آب آشامیدنی سالم به بدن، هر یک می‌توانند بیماری‌های تغذیه و متابولیکی خاصی را در انسان یا حیوان ایجاد کنند که اگر عدم تعادل مواد غذایی در رژیم غذایی اصلاح نشود فرد قطعاً به بیماریهای ناشی از سوء تغذیه حاد و نهایتاً مرگ دچار می‌شود.

برای آگاهی بیشتر از موضوع بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه که هر انسان برای سلامتی خودش و احتمالاً حیوانات تولیدی یا زینتی‌ که از آن‌ها نگهداری می‌کند بهتر است یک کتاب اصول تغذیه را مورد مطالعه قرار دهید.

در اینجا به طور مختصر مساله‌ای آورده می‌شود که شما اگر یک متخصص تغذیه نیستید به اهمیت تغذیه سالم و متعادل پی ببرید.

جالب توجه است که بسیاری از از بیماری‌های ناشی از سوء تغذیه چنان باعث ضعف و اختلال در بدن می‌شوند که بدن در مقابل بیماری‌های عفونی نیز مستعد ابتلا می‌شود.

کمبود پروتئین(اسیدهای آمینه ضروری)، سبب کاهش رشد، کاهش تولید شیر در حیوانات ماده پستاندار، کاهش تولید تخم در پرندگان، کاهش رشد پوشش پر، مو و کرک و نیز اختلال در ساخته شدن مواد حیاتی در بدن می‌شوند.

کمبود چربی (اسیدهای چرب ضروری) سبب کاهش چربی خون، کلسترول خون و عوارض بیشماری می‌شود باید دانست که ویتامین‌های محلول در چربی مثل ویتامین‌های آ، د، ای و کا فقط به صورت محلول در چربی یافت می‌شود و چربی برای جذب آنها ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *