رابطه انسان با کبوتر

رابطه انسان با کبوتر | نوین کبوتر

انسان از زمان‌های بسیار دور کبوتر را می‌شناخته و ضمن بهره‌برداری از این پرنده‌ی زیبا و نسبتاً کوچک با آن دوستی و الفت متقابل داشته است.

کبوتر به لحاظ زیبایی و علاقه‌ای که به زندگی در جوار انسان داشته و نیز به عنوان یک منبع گوشت و پر و در قدیم به عنوان سریعترین وسیله نامه رسانی، در تمام اعصار مورد توجه انسان قرار داشته است.

با همین خواص، کبوترهایی که توسط یک فرد در مکان خاصی(مثل خانه)‌ نگهداری می‌شوند به همان مکان عادت می‌کنند.

این عادت به قدری قوی است که حتی پس از پروازهای طولانی مدت و دور شدن از مکان نگهداری و پرورش، سبب بازگشت کبوتر به همان مکان می‌شود.

کبوترداران اصطلاحاً این عادت را جلد شدن کبوتر می‌نامند.

وقتی کبوتر جلد یک خانه شود به ندرت اتفاق می‌افتد که پس از پرواز راه خانه‌‌ی صاحبش را گم کند و به آشیانه‌اش برنگردد.

گاهی یک کبوتر در هنگام پرواز توسط پرندگان شکاری مثل قوش شکار می‌شود.

یا در آسمان وارد دسته‌ای از کبوتران در حال پرواز می‌شود و سرانجام با آن‌ها و در لانه‌ی آن‌ها فرود می‌آید و به این ترتیب ممکن است دیگر هرگز به خانه‌ی صاحبش برنگردد.

برخی از کبوترها به قدری جلد خانه‌ی صاحب خود هستند که بسیار به ندرت ممکن است از دسته خود جدا شوند و وارد دسته‌ی دیگری از کبوتران در حال پرواز شوند و به لانه‌ی آن‌ها روند.

گاه صاحبان کبوترهای بسیار جلد، از آن‌ها به عنوان کبوتر دام برای پایین آوردن کبوترهای دیگران استفاده می‌کنند.

کبوتران بسیار جلد، در به دام انداختن کبوتران دیگر یا به اصطلاح تور کردن آن‌ها به قدری مهارت دارند که گاه تا چند ساعت با یک یا چند کبوتر پرواز می‌کنند تا سرانجام آن‌ها را در لانه‌ی خود فرو آورند.

این که کبوتران بسیار جلد چه نوع ارتباطی با کبوتران در حال پرواز دیگر برقرار می‌کنند تا آن‌ها را به لانه‌ی خود فرود آورند چندان مشخص نیست.

اما قدر مسلم این است که میزان جلدی و مهارت چنان کبوترها در همراه کردن کبوتران دیگر با خود، صفتی است که درجه‌ی آن در کبوتران مختلف یکسان نیست.

این صفت در هر کبوتری که قوی‌تر باشد، قدرت تور کردن کبوتران دیگر را بیشتر خواهد داشت و چنین کبوتران معمولاً گران قیمت هستند و جزء ارزشمندترین کبوتران یک کبوتردار محسوب می‌شوند.

کبوتر پرنده‌ای است اجتماعی و تمایل دارد که با جمعی از کبوتران دیگر زندگی و پرواز کند.

به همین دلیل، هر چه در یک دسته تعداد بیشتری کبوتر وجود داشته باشد، علاقه افراد آن دسته به ترک لانه یا دسته در حال پرواز خود کمتر می‌شود.

کمتر اتفاق می‌افتد که یک کبوتر از یک دسته پر جمعیت در حال پرواز جدا شود و وارد دسته کوچکتری شود یا به همراه یک کبوتر دام به لانه آن فرود آید.

کبوتر دام به کبوتری گفته می‌شود که در حال پرواز، یک یا چند کبوتر دیگران را به لانه‌ی خود فرود می‌آورد.

کبوترهای دام بر حسب میزان قدرت و مهارتی که در تور کردن کبوترهای در حال پرواز دارند، ارزش متفاوتی دارند.

علاوه بر عشق و علاقه انسان به نگهداری کبوتر به عنوان یک سرگرمی، کبوترها بر حسب نژاد و جنس در سن بلوغ ممکن است 500 تا 800 گرم وزن داشته باشند و به عنوان منبع تولید گوشت نیز مورد توجه باشند.

موضوع دیگر، قابلیت استفاده از کبوترهای نامه بر در امر نامه رسانی است.

این خاصیت کبوتر ناشی از قدرت عادت کردن یا جلد شدن کبوتر به مکان‌های مبدأ و مقصد است.

البته این خاصیت در تمام کبوترها یکسان نیست.

به طوری که در قدیم نژادهای خاصی از کبوتر برای نامه رسانی مورد توجه قرار داشتند و امروزه نژادی از کبوتر به نام کبوتر نامه رسان وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *