احتیاجات غذایی کبوتر چیست؟

غذای کبوتر | نوین کبوتر

انسان، حیوان و پرنده هر یک به تناسب سن و وزن و نوع تولیدی که دارند(شیر، تخم، تولید مثل یا گار)، احتیاجات غذایی خاصی دارند که در شرایط خاص ممکن است به یک یک یا چند ماده غذایی نیاز بیشتر و به یک یا چند ماده غذایی نیاز کمتر داشته باشد.

به طور مثال یک کبوتر تخم گذار به کلسیم بسیار بیشتری نیاز دارد و کبوترهای مسافتی نسبت به کبوترهای تزئینی به انرژی و کالری بالاتر محتاج هستند.

انسان براساس این دانسته‌ها، جیره‌های غذایی متعادلی را برای کبوترهایش تدارک می‌بیند. ضمناً تلاش خواهد نمود که شرایط بهداشتی پرورش را در حد امکان به خوبی فراهم کند تا هیچ یک از عوامل تغذیه‌ای یا بهداشتی موجب بروز مشکل برای کبوترانش نشود.

کبوتران زینتی از لحاظ احتیاجات غذایی کمتر مورد تحقیقی که قرار گرفتند و اطلاعات در این زمینه ها بسیار اندک است. اما باید دانست که این حیوانات دست آموز و زینتی نیز از لحاظ غذایی احتیاجاتی کم و بیش مشابه حیوانات اهلی و انسان دارند.

لذا می‌توان با مطالعه اصول تغذیه و نیازهای غذایی پرندگان تجارتی اطلاعات کلی را به دست آورد و علی رغم اطلاعات اندک در خصوص کبوتران زینتی می‌توان با استفاده از اطلاعات علمی کلی موجود در خصوص اصول تغذیه و نیز اطلاعات تجربی تا حد زیادی پرندگان زینتی من جمله کبوترها را را از خطر ابتلا به سوء تغذیه دور داشت.

ضمناً باید به خاطر بسپاریم که بیماری‌ها و اختلالات مربوط به سوء تغذیه علاوه بر اینکه ممکن است کشنده باشند، می‌توانند مستعد کننده بدن برای هجوم بیماری‌های میکروبی، ویروسی و غیره باشند.

به طور مثال شاید شکستگی استخوان در انسان، حیوان یا پرنده را شما فقط در اثر ضربات مکانیکی وارد شده به آنها بدانید در حالی که ممکن است استخوان به علت پوکی در اثر کمبود کلسیم و فسفر مستعد شکسته شدن شده باشد.

بسیار اتفاق افتاده است که استخوان ران یک پدر یا مادر در اثر نشستن بچه روی پایش شکسته است. حال اگر چنان پدر یا مادر به پوکی استخوان دچار نبود، هرگز وارد شدن فشار وزن‌ بچه به استخوان پای آنها نباید سبب شکستن استخوان رانشان شود.

اگر تغذیه چنین افرادی از لحاظ کلسیم فسفر و ویتامین d کمبود نداشت یا غیر متعادل نبود نمی‌بایست استخوان‌های آنها دچار پوکی می‌شد.

بنابراین تغذیه صحیح در مورد انسان و چه در مورد حیوانات و پرندگان و به خصوص در مورد حیوانات تولیدی اهمیت زیادی در حفظ سلامتی و جلوگیری از دچار شدن به بیماری‌ها، عوارض یا اختلالات ناشی از سوء تغذیه می‌شود.

همچنین تغذیه کافی و مناسب به قوی نگه داشتن بدن در مقابل هجوم بیماری‌های عفونی(باکتریایی، ویروسی و غیره) می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *