تأثیر کمبود ویتامین و مواد معدنی بر روی کبوتر

غذای کبوتر | نوین کبوتر

کمبود هر یک از ویتامین‌ها و مواد معدنی پر نیاز و کم نیاز، سبب اختلالات شدیدی در سلامتی کبوتر می‌شوند.

به طور مثال کمبود ویتامین A، علاوه بر اختلال در سلامتی غشاهای مخاطی، اختلال در تولید مثل و غیره به شدت روی سلامتی چشم و بینایی نیز تأثیر دارد و کمبود آن در بدن نهایتاً به کوری می‌انجامد.

کمبود ویتامین‌های گروه b تاثیر ناگواری بر سیستم اعصاب می‌گذارد و اختلال در سیستم اعصاب، باعث بد کاری کل دستگاه‌های بدن می‌شود.

کمبود ویتامین B1 انسان، حیوان و پرندگان را تا حد مرگ بی‌ اشتهایی می‌کشاند و بی اشتهایی باعث می‌شود که غذای کافی خورده نشود و با مصرف غذای ناکافی بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز به بدن نرسد و علاوه بر کمبود انرژی و بی رمقی، عوارض کمبود انواع اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و مواد معدنی بروز می‌کند.

کمبود ویتامین B12 آهن و کبالت، خون سازی را به شدت مختل می‌کند و عوارض ناشی از کم خونی گریبان فرد، حیوان یا پرنده را میگیرد.

کمبود ویتامین c سبب خونریزی از لثه‌ها و اختلال در متابولیسم می‌شود.

کمبود ویتامین k باعث می‌شود که در خونریزی‌ها خون بند نیاید یعنی در اثر کمبود ویتامین K، لخته شدن خون دچار اشکال می‌شود و چنان چه زخمی در داخل یا سطح بدن ایجاد شود به علت لخته نشدن خون، خونریزی همچنان ادامه خواهد یافت.

کمبود منگنز به خصوص در پرندگان باعث در رفتگی وتر آشیل می‌شود این عارضه در پرندگان «پروسیس» نامیده می‌شود.

کمبود کلسیم موجب پوکی استخوان‌ها و دندان‌ها، کاهش تولید تخم، کاهش تولید شیر (در دام‌ها)، کاهش سطح کلسیم در خون و عوارض دیگر می‌شود.

مصرف بیش از حد کلسیم یا فسفر سبب عدم جذب دیگری در روده باریک و عوارض کمبود عنصر کم جذب شده می‌شود.

مصرف اندک آب موجب اختلال در گوارش، اختلال در متابولیسم مواد غذایی، کاهش ادرار، تجمع مواد سمی در خون و افزایش غلظت خون می‌شود.

مصرف آب آلوده، علاوه بر ناراحتی‌های گوارشی ممکن است سبب بروز بیماری‌های عفونی و انگلی شود.

بیشتر مواد غذایی باید به صورت متعادل به بدن برسند به طوری که کمبود یا زیاد بود هر یک ممکن است روی جذب یک یا چند ماده‌ی غذایی دیگر اثر بگذارد.

کبد به عنوان پالایشگاه بدن تا حدی می‌تواند سموم وارد شده به بدن یا سموم ناشی از سوخت و ساز مواد غذایی را خنثی کند و کلیه تا حدی می‌تواند مواد مضر و سمی موجود در خون را از طریق ادرار دفع کند، اما خارج از حد ظرفیت خنثی سازی کبد و دفع سموم از بدن توسط کلیه، مواد سمی در خون بالا می‌رود و بیماری‌هایی چون اورمی (بالا رفتن اوره خون)، قند خون (مثلاً در بیماری دیابت) و غیره و نهایتاً مرگ ممکن است عارضه حیوان یا انسان شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *